سفارش تبلیغ
صبا
سلام خدا

علی و عذاب؟ هرگز!

چهارشنبه 87 آذر 27 ساعت 4:49 عصر
ولایه امیر النحل تکفینی
عند الممات و تغسلی و تکفینی
وطینتی عجنت من قبل تکوینی
بحب الحیدر کیف النار تکوینی
ولایت امیرالمؤمنین مرا کافیست در هنگام مرگ و غسل دادنم و کفن کردنم
و خمیز مایه من قبل از وجودم با دوستی علی علیه السلام سرشته شده پس چگونه داغی اتش جهنم مرا بسوزاند؟

حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


شعر حسان

دوشنبه 87 آذر 25 ساعت 9:52 صبح

شعر حسان بن ثابت در روز غدیر خم پس از نصب امیر المؤمنین به امامت

 ینادیهم یوم الغدیر نبیهم
بخم و اسمع بالرسول منادیا
   فقال فمن مولاکم و نبیکم؟
 فقالوا و لم یبدوا هناک التعامیا
إلهک مولانا و انت نبینا
و لم تلق منا فى الولایة عاصیا
فقال له قم یا على فاننى
رضیتک من بعدى اماما و هادیا
فمن کنت مولاه فهذا ولیه

فکونوا له اتباع صدق موالیا
هناک دعا اللهم وال ولیه
وکن للذی عادا علیا معادیا


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


شبهه(6)

شنبه 87 آذر 23 ساعت 9:0 صبح

6 - امامت باطنى نه ظاهرى!!
برخى مى‏گویند: مقصود از «ولایت» در حدیث غدیر ولایت باطنى است نه ظاهرى که مرادف با حکومت دارى و خلافت و سرپرستى عموم مسلمین باشد، و با این توجیه در صدد جمع بین ولایت حضرت امیر(ع) و خلافت سه خلیفه قبل مى‏باشند.
پاسخ
اولاً: اگر بنا است که این گونه کلمات حمل بر خلاف ظاهر شود، باید نبوّت را نیز این گونه بتوان حمل کرد، در حالى که قطعاً باطل است.
ثانیاً: به چه دلیل خلافت این خلفا ثابت شده تا در صدد جمع بین حقانیّت خلافت آنان و حدیث غدیر برآمده‏اند.
ثالثاً: این تفسیر، خلاف ظاهر کلمه «مولى» و ولایت است، زیرا معنایى که از ظاهر آن به دست مى‏آید همان سرپرستى در ظاهر است.
رابعاً: ما معتقدیم که «ولایت» در حدیث غدیر و دیگر احادیث، همان ولایت کبرى الهى است که از شؤونات آن حاکمیت سیاسى و مرجعیّت دینى است.


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


شبهه(5)

جمعه 87 آذر 22 ساعت 9:0 صبح

5 - امامت حضرت امیر(ع) بعد از عثمان!!
برخى مى‏گویند: ما این حدیث را از حیث سند تمام مى‏دانیم و دلالت آن را نیز بر امامت و خلافت حضرت علی(ع) قبول مى‏کنیم، ولى در این حدیث اشاره نشده که حضرت بعد از رسول خدا(ص) بلافاصله امام است، و لذا به جهت جمع با سائر ادله او را خلیفه چهارم مى‏دانیم.
پاسخ
اولاً: هیچ دلیلى بر خلافت خلفاى قبل از حضرت علی(ع) وجود ندارد تا بخواهید بین ادله جمع کنید.
ثانیاً: با جمع بین این حدیث و حدیث «ولایت» که در آن تصریح به «بعدى» آمده مى‏توان فهمید که حضرت علی(ع) خلیفه بلافصل رسول‏خدا(ص) است. زیرا مطابق احادیث صحیح السند پیامبر(ص) درباره علی(ع) فرمود: «و هو ولىّ کلّ مؤمن بعدى»،( مسند احمد، ج 4، ص 438)
و او سرپرست هر مؤمنى بعد از من است. این بعدیّت ظهور در اتصال دارد.
ثالثاً: ظهور خود حدیث غدیر خصوصاً با قرائن حالیه و مقالیه در این است که حضرت علی(ع) خلیفه بلافصل پیامبر اکرم(ص) است.
رابعاً: مفاد حدیث غدیر آن است که حضرت علی(ع) سرپرست همه مسلمین حتى این سه خلیفه است و این با خلافت بلافصل سازگارى دارد.
خامساً: اگر چنین است، چرا عمربن خطاب در روز غدیر خم به حضرت علی(ع) تبریک گفت، و او را مولاى خود و هر مؤمنى خطاب کرد؟


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


شبهه(4)

پنج شنبه 87 آذر 21 ساعت 9:0 صبح

4 - اولى و سزاوارتر در محبّت!!
زعبى در اعتراضى دیگر مى‏گوید: «شیعه بعد از آن که (مولى) را به معناى اولى گرفتند آن را به «تصرّف» نسبت داده و آن کلمه را به معناى اولى به تصرف معنا کرده‏اند، چرا ارتباط آن را به محبّت نداده‏اند؟».( البیّنات)
پاسخ
اولاً: در قرآن کلمه «مولى» در معناى «متصرف در امر» به کار رفته است. خداوند متعال مى‏فرماید: «وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاکُمْ»( سوره حج، آیه 78). فخر رازى در تفسیر خود «مولى» را به معناى آقا و متصرّف معنا کرده است.( تفسیر رازى، ج 23، ص 74)
نیشابورى نیز در ذیل آیه «ثُمَّ رُدُّوا إِلَى اللَّهِ مَوْلاهُمُ الْحَقِّ»، کلمه «مولى» را به( سوره انعام، آیه 62)
معناى متصرف گرفته مى‏گوید: «آنان در دنیا تحت تصرفات موالى باطل بوده‏اند».( تفسیر نیشابورى، ج 7، ص 128)
ثانیاً: ثابت شد که (مولى) به معناى متولّى امر به کار رفته است و فرقى بین متولّى و متصرّف نیست.
ثالثاً: کلمه «مولى» به معناى «ملیک» آمده، و معناى آن همان متصرف در امور است.
رابعاً: در جاى خود به اثبات رساندیم که حدیث غدیر با معناى محبّت سازگارى ندارد، و تنها معناى مناسب با آن «متصرف در امور» و «متولّى» است.


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


شبهه(3)

چهارشنبه 87 آذر 20 ساعت 9:0 صبح

 3- مردم در صحت آن نزاع دارند!!
ابن تیمیه مى‏گوید: «و اما حدیث (من کنت مولاه فعلىّ مولاه) در صحاح وجود ندارد، ولى علما آن را نقل کرده‏اند، و مردم در صحت آن نزاع دارند. از بخارى و ابراهیم حربى و طائفه‏اى از اهل علم به حدیث نقل شده که آنان در این حدیث طعن وارد کرده و آن را تضعیف کرده‏اند...».( منهاج السنة، ج 7، ص 319)
پاسخ
اولاً: ترمذى این حدیث را در صحیح خود نقل کرده و تصریح به صحّت آن نموده است.
ثانیاً: کسى را نمى‏شناسیم که در این حدیث نزاع کرده باشند، اگر کسى مى‏بود حتماً ابن تیمیه نام او را مى‏برد.
ثالثاً: کار ابن‏تیمیه در تضعیف این حدیث و احادیث دیگرى که در مدح اهل‏بیت و خصوصاً على‏بن ابى‏طالب(ع) وارد شده به جایى رسیده که حتى ناصرالدین البانى که از اتباع او در مسائل اعتقادى است این عمل او را ناخرسند دانسته و تصریح مى‏کند که او در تضعیف احادیث سرعت داشته است، بدون آن که طرق آن را مورد بررسى قرار دهد.( سلسلة الاحادیث الصحیحة، ح 1750)
در حقیقت باید گفت: ابن‏تیمیه به جهت خصومت با شیعه و بهتر باید گفت: خصومت با اهل بیت: در صدد تضعیف بدون دلیل تمام احادیث فضائل و مقامات اهل بیت: و در رأس آن‏ها امام علی(ع) برآمده است.


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


شبهه(2)

سه شنبه 87 آذر 19 ساعت 9:0 صبح

 2- مردم در صحت آن نزاع دارند!!
ابن تیمیه مى‏گوید: «و اما حدیث (من کنت مولاه فعلىّ مولاه) در صحاح وجود ندارد، ولى علما آن را نقل کرده‏اند، و مردم در صحت آن نزاع دارند. از بخارى و ابراهیم حربى و طائفه‏اى از اهل علم به حدیث نقل شده که آنان در این حدیث طعن وارد کرده و آن را تضعیف کرده‏اند...».( منهاج السنة، ج 7، ص 319)
پاسخ
اولاً: ترمذى این حدیث را در صحیح خود نقل کرده و تصریح به صحّت آن نموده است.
ثانیاً: کسى را نمى‏شناسیم که در این حدیث نزاع کرده باشند، اگر کسى مى‏بود حتماً ابن تیمیه نام او را مى‏برد.
ثالثاً: کار ابن‏تیمیه در تضعیف این حدیث و احادیث دیگرى که در مدح اهل‏بیت و خصوصاً على‏بن ابى‏طالب(ع) وارد شده به جایى رسیده که حتى ناصرالدین البانى که از اتباع او در مسائل اعتقادى است این عمل او را ناخرسند دانسته و تصریح مى‏کند که او در تضعیف احادیث سرعت داشته است، بدون آن که طرق آن را مورد بررسى قرار دهد.( سلسلة الاحادیث الصحیحة، ح 1750)
در حقیقت باید گفت: ابن‏تیمیه به جهت خصومت با شیعه و بهتر باید گفت: خصومت با اهل بیت: در صدد تضعیف بدون دلیل تمام احادیث فضائل و مقامات اهل بیت: و در رأس آن‏ها امام علی(ع) برآمده است.


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


شبهه(1)

دوشنبه 87 آذر 18 ساعت 8:24 عصر

بررسی بعضی شبهات موجود درباره حدیث غدیر

1 - حدیث از طریق ثقات نقل نشده است!!
ابن‏حزم مى‏گوید: «و اما حدیث (من کنت مولاه فعلىّ مولاه) هرگز از طریق ثقات نرسیده و صحیح نیست».( الفِصَل، ج 4، ص 224)
پاسخ
اولاً: قبلاً اشاره کردیم که بسیارى از علماى اهل سنت تصریح به صحّت این حدیث نموده‏اند.
ثانیاً: او کسى است که تمام فقهاى عصرش اتفاق بر گمراه بودن او داشته و عوام را از نزدیک شدن به او باز داشته‏اند.( لسان المیزان، ج 4، ص 229، رقم 5737)
ثالثاً: او آرایى دارد که از آن‏ها استفاده مى‏شود شخصى است متعصّب و حتى نسبت به حضرت علی(ع) عناد و بغض و کینه دارد.
او در کتاب خود «المحلّى» مى‏گوید: «بین هیچ یک از امت خلافى نیست که عبدالرحمن‏بن ملجم، على را نکشت مگر با تأویل، و اجتهادش او را به این نتیجه رساند، و این چنین حساب کرده بود که کارش صحیح است».( المحلّى، ج 10، ص 482)
در حالى که بسیارى از علماى اهل سنت از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده‏اند که خطاب به حضرت علی(ع) فرمود: «قاتل تو شقى‏ترین از آخرین است». و در تعبیرى دیگر فرمود: «شقى‏ترین مردم است». و در تعبیرى دیگر آمده است: شقى‏ترین این امت است، همانگونه که پى کننده شتر صالح شقى‏ترین قوم ثمود است».
( مسند احمد، ج5، ص326، ح17857 ؛ خصائص نسائى، ص162 ؛ مستدرک حاکم، ج3، ص151، ح4679 و..)


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


معترفین به غدیر (2)

یکشنبه 87 آذر 17 ساعت 11:56 عصر

11 - ابن حجر عسقلانى
او مى‏گوید: «و امّا حدیث «من کنت مولاه فعلىّ مولاه» را ترمذى و نسائى نقل کرده‏اند، و جداً طرق آن بسیار زیاد است. و ابن‏عقده تمام طرق آن را در کتابى جداگانه به شماره درآورده است. و بسیارى از سندهاى آن صحیح و حسن است».( فتح البارى، ج 7، ص 61)
12 - ابن مغازلى شافعى
او از ابى‏القاسم فضل‏بن محمّد درباره حدیث «غدیر» نقل کرده که مى‏گوید: «این حدیثى است صحیح از رسول‏خدا(ص) که حدود صدنفر از صحابه از جمله عشره مبشّره آن را نقل کرده‏اند. و این حدیثى است ثابت که در آن هیچ گونه عیبى نمى‏بینم. تنها حضرت علی(ع) به این فضیلت اختصاص یافته است، فضیلتى که هیچ کس در آن شریک نبوده است».( مناقب على‏بن ابى‏طالب‏علیه‏السلام، ص 26)
13 - فقیه ابو عبد اللَّه بغدادى (م 330)
او در کتاب «الامالى» حدیث غدیر را تصحیح کرده است.
14 - ابو حامد غزّالى
او مى‏گوید: «حجت و دلیل، خود را به طور وضوح آشکار نموده و عموم مردم بر متن این حدیث اجماع کرده‏اند که پیامبر(ص) در روز غدیر خم به اتفاق همه فرمود: «من کنت مولاه فعلىّ مولاه». عمر در این هنگام گفت: مبارک باد مبارک باد...».( سرّ العالمین، ص 21)
15 - ابن ابى الحدید معتزلى
او در شرح خود بر «نهج البلاغه» حدیث غدیر را از اخبار شایع در فضائل امیرالمؤمنین(ع) شمرده است.( شرح ابن ابى الحدید، ج 9، ص 166، خطبه 154)
16 - حافظ ابو عبداللَّه گنجى شافعى
او مى‏گوید: «این حدیث مشهور و حسن است و راویان آن همگى از ثقات‏اند، انضمام برخى از سندها به برخى دیگر دلیلى بر صحّت این حدیث است».( کفایة الطالب، ص 61)
17 - شیخ ابو المکارم علاء الدین سمنانى (736)
او در ذیل حدیث غدیر مى‏گوید: «این حدیث از جمله احادیثى است که اتفاق بر صحّت آن است و لذا حضرت سیّد اولیاء شمرده مى‏شود...».( العروة لأهل الخلوة، ص 422)
18 - شمس الدین ذهبى شافعى (748)
او در کتابى مستقل که درباره حدیث غدیر تألیف کرده در آن بعد از بررسى سندهاى آن تصریح به صحت سند بسیارى از آن‏ها نموده است. و نیز در تلخیص( طرق حدیث من کنت مولاه)
«مستدرک حاکم» تصریح به صحت این حدیث کرده است.( تلخیص المستدرک، ج 3، ص 613، ح 6272)
او همچنین در کتاب خود به نام «رسالة فى طرق حدیث من کنت مولاه» مى‏گوید: «حدیث «من کنت مولاه فعلىّ مولاه» از جمله احادیث متواترى است که صدورش از رسول‏خدا(ص) قطعى است، و گروه زیادى آن را از طرق صحیح و حسن و... نقل کرده‏اند».( طرق حدیث من کنت مولاه، ص 11)
آن‏گاه سندها و طرق این حدیث را نقل مى‏کند و درباره ده‏ها طریق از طرق این حدیث تصریح به صحّت یا قوّت یا وثاقت آن مى‏نماید.
19 - حافظ نورالدین هیثمى (807)
او که این حدیث را به طرق مختلف نقل کرده در بسیارى از سندهاى آن، رجال حدیث غدیر را رجال صحیح مى‏داند.( مجمع الزوائد، ج 9، ص 109-104)
20 - شهاب الدین قسطلانى (923)
او در ذیل حدیث غدیر مى‏گوید: «و طرق این حدیث جداً بسیار است، ابن‏عقده آن طرق را در کتابى مستقل شماره کرده و بسیارى از سندهاى آن صحیح و حسن است».( المواهب اللدنیّة، ج 3، ص 365)

-------------------

هر چه ره طی می کنم ورد زبانم یا علیست
بلبل آسا سوی گل آه و فغانم یا علیست
ای پناه دل شه مردان علی مولای دین
هر کجا رفتم ز پا تاب و توانم یا علیست
عمر شیرین طی شود هرگز ننالم در جهان
شادی دل با غم فصل خزانم یا علیست
هر چه نوشم در جوانی با غم عشق تو من
سفره مردانگی از آب و نانم یا علیست


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


معترفین به غدیر (1)

یکشنبه 87 آذر 17 ساعت 12:39 صبح

با توجه به نزدیک شدن ایام ولایت حضرت امیر بر آن شدم تا قدری در این زمینه صحبت کنم.
کتب زیادی و صحبتهای بسیاری در زمینه غدیر شده ولی باز هم منکرین این قضیه کم نیستند.
برای شروع بد نیست نام علمای اهل تسنن را که معترف به صحت واقعه غدیر هستندببریم. دوستان چنانچه خواستند میتوانند لینک مطالب را در وبلاگ خود قرار دهدن تا دینمان را در زمینه شیعه بودن ادا کنیم. انشاء الله
مطالب زیر از کتاب غدیر شناسی استاد علی اصغر رضوانی اورده شده است با کمی تصرف:

1 - ابن حجر هیتمى
او مى‏گوید: «حدیث غدیر صحیح بوده و هیچ گونه شکّى در آن نیست، جماعتى همچون ترمذى، نسائى و احمد آن را نقل کرده‏اند، و طرق او جداً زیاد است».
او نیز مى‏گوید: «بسیارى از سندهاى آن صحیح و حسن است. و هیچ گونه توجّهى به کسى که درصدد تضعیف حدیث برآمده نمى‏شود. و نیز به کسى که مى‏گوید: علی(ع) در آن هنگام در یمن بوده است توجّهى نمى‏گردد؛ زیرا ثابت شده که او از یمن رجوع کرده و در حجةالوداع با پیامبر(ص) شرکت کرده است. و این‏که برخى گفته‏اند جمله: «اللَّهم وال من والاه...» جعلى است، حرفى مردود است؛ زیرا این جمله از طرقى وارد شده که ذهبى بسیارى از آن طُرق را تصحیح کرده است».( صواعق المحرقه، ص 43و42)
2 - حاکم نیشابورى
او بعد از نقل حدیث از زیدبن ارقم آن را تصحیح نموده و تصریح کرده که این حدیث شرائط صحّت نزد شیخین را دارد.( مستدرک حاکم، ج 3، ص 109)
3 - حلبى
او بعد از نقل حدیث غدیر مى‏گوید: «این حدیثى است صحیح با سندهاى صحیح و حسن، و هرگز به کسى که در صحّت آن تشکیک کرده التفات نمى‏شود».( السیرة الحلبیة، ج 3، ص 274)
4 - ابن کثیر دمشقى
او بعد از نقل حدیث از استادش ذهبى نقل مى‏کند که او قائل به صحّت این حدیث بوده است.( البدایة والنهایة، ج 5، ص 288)
5 - ترمذى
او بعد از نقل حدیث «غدیر» در باب مناقب على‏بن ابى‏طالب(ع) مى‏گوید: «این حدیثى حسن و صحیح است».( صحیح ترمذى، ج 2، ص 298)
6 - ابو جعفر طحاوى
او نیز بعد از نقل حدیث «غدیر» مى‏گوید: «این حدیث از حیث سند صحیح بوده و هیچ کس بر راویان آن طعنى وارد نکرده است».( مشکل الآثار، ج 2، ص 308)
7 - ابن عبدالبرّ قرطبى
او درباره حدیث «مؤاخاة» و «اعطاء رایه» و «غدیر» مى‏گوید: «تمام این روایات آثارى ثابت‏اند».( الاستیعاب، ج 2، ص 373)
8 - سبط بن جوزى
او مى‏نویسد: «اگر کسى اشکال کند که این روایت که عمر به علی(ع) گفت: «اصبحت مولاى و مولى کلّ مؤمن و مؤمنة» ضعیف است، در جواب مى‏گوییم: این روایت صحیح است.( تذکرة الخواص، ص 18)
9 - عاصمى
او در کتاب «زین الفتى فى تفسیر سورة هل اتى» در رابطه با این حدیث مى‏گوید: «این حدیثى است که امّت آن را تلقّى به قبول کرده است، و نیز موافق با اصول مى‏باشد».( زین الفتى)
10 - آلوسى
او در تفسیر خود بعد از نقل حدیث مى‏گوید: «نزد ما ثابت شده که پیامبر(ص) در حقّ امیر در غدیر خم فرمود: «من کنت مولاه فعلىّ مولاه».( روح المعانى، ج 6، ص 61)

-----------------

گر سر ذات خویش هویدا کند علی
اثبات ذات خالق یکتا کند علی
حق با علی است بلکه علی خویشتن حقست
از حق بغیر چه تمنی کند علی؟
از ذات او مشیت حق پرده در شود
از روی کار پرده اگر وا کند علی
در پرده حجاب ز اسرار سر غیب
بهر رسول حل معما کند علی


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت



سفارش تبلیغ
صبا

<>