سفارش تبلیغ
صبا
سلام خدا

او جبرئیل بود

پنج شنبه 85 دی 14 ساعت 6:21 عصر

از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که وقتی خطبه پیامبر اکرم(در غدیر خم) به پایان رسید همه مردم مرد زیبارویی که بوی خوشی میداد را دیدند. آن مرد گفت: به خدا قسم من ندیدم محمد را مانند امروز که درباره پسرعموی خود سفارش کرد و عقد و گره‌ایی را بست که هیچ کس نمیتواند باز کند مگر کافر به خدا و پیامبرش. وایِ بسیار بر کسی که این عقد را باز کند. امام صادق علیه السلام میفرماید: در این هنگام عمر بن الخطاب که از کلام این مرد به شگفت آمده بود رو کرد به پیامبر و گفت: آیا شنیدید که این مرد چه گفت؟ پیامبر فرمود: ای عمر! آیا فهمیدی این مرد که بود؟ گفت: نه. فرمود: او جبرئیلِ روح الامین بود پس مواظب باش که تو آن گره را باز نکنی! چون اگر تو این کار را بکنی خدا و پیامبر و ملائکه و مؤمنین از تو بیزار خواهند بود.

احتجاج طبرسی


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


شاید خداحافظ

سه شنبه 85 دی 12 ساعت 10:29 عصر

سلام!

چند روزیه این خیال اومده تو سرم که وبلاگمو ببندم. دیگه خسته شدم. احساس میکنم فایده‏ای هم نداره. البته تا عید غدیر هستم و بعد شاید...


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


...و چقدر زیباست

سه شنبه 85 دی 12 ساعت 10:25 عصر

...و چقدر زیباست که ایرانیان امروزه که در اثر غرب‏زدگى مبتلا به آداب و رسوم ملى باستانى، و عیدهاى مجوسى و زردشتى شده‏اند، و غالبا در ایام نوروز براى خود و خانواده خود لباس نو تهیه مى‏کنند و جشن و سرور دارند، این بدعت زشت را ترک نموده، و عید غدیر را که ستون ایمان است‏به عنوان تعطیل رسمى تا چند روز براى دیدن‏ها و سرورها، و تجدید لباس‏هاى کهنه به لباس‏هاى نو قرار دهند، تا یکسره دیو زشت طبیعت جاى خود را به فرشته رحمت دهد، و شیعه که پیوسته کارهایش از روى تعقل و حساب بوده است، در این مقطع نیز بى‏حساب و غافلگیر در دام نیفتد. عید غدیر، سلسله مکتب تشیع را در هر سال، گذشته را به آینده متصل مى‏کند و رشته را دوام مى‏بخشد، و پیوسته دیو شوم و غول استکبار و خودسرى را منکوب، و مبارزه با آنرا جاودان مى‏کند.

امام شناسی علامه طهرانی رضوان الله علیه


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


غدیر

یکشنبه 85 دی 10 ساعت 8:0 عصر

بسم‏الله الرحمن الرحیم
داستان نصب امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه‌السلام در غدیر خم به مقام ولایت کلیه کبرای الهیه، از داستان‏های بسیار مهم تاریخ اسلام است و شاید واقعه‏ای با این اهمیت و با این خصوصیاتی که بیان خواهد شد، نداشته باشیم. زیرا در حقیقت این واقعه بیانگر بقاء رسالت پیامبراکرم و دوام دوره ولایت الهیه آن‌ حضرت در تجلی‌گاه وجود
مبارک امیرالمؤمنین علیه‌السلام بوده است.

غدیر
نمایشگر
اتحاد و پیوند
رسالت ‏به امامت
 و نبوت به ولایت است
و‌حکایت از آن می‏کند که همچون
دو پستانی هستند که برای اشراب و ارضاع
طفل شیرخوار پیوسته ملازم و مقارن و رفیق یکدیگرند
و یا همچون دو نهالی که از یک ریشه و بن روئیده شده و بهم
پیوسته‏اند.
غدیر: نمایشگاه علی منی و انا منه در برابر دیدگان

جمیع‏خلائق‏وهمگی امت و اعلان و اعلام این واقعیت‏ به‏جهانیان‏تا
روز بازپسین است.غدیر: محل‏ظهور حقائق‏ مخفیه‏و بواطن‏مختفیه
وارشاد و هدایت مردمان به این راه است.غدیر:صراط مستقیم و
شاهراه اعلای انسانیت ‏به مقام عرفان و ولایت کلیه حق است.
غدیر: مقام قالب‏گیری قضاء کلیه الهیه به عالم قدر و اندازه‏گیری
وتعیین وتشخیص ومعرفی نور نامحدود حضرت احدیت در اسماء
وصفات مرئی و مشاهد خلق و ربط قدیم و حادث و نزول تجرد
و بساطت در قیود و حدود امکانیه برای‏ دسترسی همه خلایق
و استفاده از ماء معین و آبشخوار فیض‌ و رحمت وسعادتو برکت
است. غدیر: روز تاجگذاری و عمامه‏گذاری رسول الله با دست
شریف ‌خود بر سر مولی‌الموحدین است.غدیر: روز من کنت
مولاه فعلی مولاه
است.غدیر:روز اللهم وال من والاه و عاد من

عاداه،و انصر من نصره، و اخذل من خذله است. غدیر:روز بیعت ‏با حق
است، روز سرسپردگی است، روز مبادله و معامله نفس با خداوند
نفس، روز داد و ستد جنود شیطان با جنود رحمان،روز فراق ظلمت
و ورود در جهان روشنی است. غدیر: روز محک است، روز تمایز ایمان
و کفر و خلوص و نفاق و صفا و حیله و نور و تاریکی است. غدیر: روز
درخشش خورشید عالم‌تاب از پس پرده‏های ابر گران‌ و
تابش در دلهای
جانداران است. غدیر روز تعریف راستین و برکناری خوف از شیطان و
سرآمدن زمان تقیه و وحی امر الزامی بر لزوم کشف حجاب حقیقت
از روی چهره ولایت، و ابراز هو هویت است. غدیر: روز
بخ بخ لک یا علی!
 اصبحت و امسیت مولای و مولی کل مؤمن و مؤمنة
است.
غدیر: روز عید اکبر، روز بلند کردن رسول خدا
علی بن ابیطالب را در مرءا و مسمع مردم
و خواندن خطبه و امر به تسلیم امت
در برابر اوامر و نواهی
مولای متقیان
است.

از کتاب امام شناسی علامه طهرانی


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


کمکم کنید!

چهارشنبه 85 دی 6 ساعت 11:6 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

یه مسأله بود میخواستم با شما در میان بگذارم تا کمکم کنید.

یه دختر خانم دانش‏آموز کلاس چهارم ابتدایی از من سؤال کرد:

چرا خدا ما را خلق کرد؟

به نظر شما چه و چگونه باید به او پاسخ داد؟

لطفا زودتر


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


امسال هم رفت!

دوشنبه 85 آذر 27 ساعت 12:44 صبح

خدایا!

باز موسم حج رسید و عاشقانت و میهمانانت و منتخبینت دسته دسته و گروه گروه به سمت نقطه پرگار عالم سرازیر شده‌اند تا به دور آن شمع، همچو پروانه بگردند و همچو هاجر بین دو کوه امید، خط وصال را بکشند و همچو ابراهیم و اسماعیل بر قلب شیطان رانده شده سنگ فریاد بزنند و با افتخار تمام و با غرور و به شکرانه این اعمال سر خویش را در راه دوست به زیر تیغ حلق بسپارند.

و اما من!

مبهوت و غمگین به این لبیک گویان به چشم حسرت نظاره می‌کنم که مگر خدای من از من چه دیده بود که دعاها و اشکهای مرا در شبهای قدر که عاجزانه از خدای خویش می خواستم که:

اللهمّ ارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام

را بی پاسخ گذاشت و شاید مرا مصداق:

به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند       که تو در بُرون چه کردی که درون خانه آیی؟

دید؟

خدای من!

هر سال به امیدی هستم که شاید آن زمینی را ببینم که فرشتگان خدا بالهایشان را برای عاشقان گشوده‌اند. دلتنگ زمینی هستم که جای پای عاشقانه فاطمه و علی(علیهما السلام) است. دلتنگ بوی خوش عطر کعبه‌ام.

خدایا!

دلتنگ توام، دوستت دارم، خیلی، خودت هم خوب میدانی. مرا به عزتت، به مهربانیت، به غفور بودنت قسمت میدهم مرا هم صدا کن هر چند که لیقات نگاهت را ندارم. لیاقت « لبیک اللهم لبیک! » گفتن را، لیاقت هفت طواف نور را.

اما همیشه امیدوارم به کرمت، به زیباییت و به نامت که خود حج دلهاست.


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


این یکشنبه را از دست ندهید!

جمعه 85 آذر 24 ساعت 11:10 عصر

سلام به خدا دوستان!

عجب روزیه این یکشنبه برای آشتی کنان با خدا.

تا دیر نشده و فرصت هست بیایید

این یکشنبه هم روز دحوالارض است و هم روز یکشنبه ماه ذی‏القعده ( نماز این روز در متن بعدی آمده ) فرصت را از دست ندهید.

شب بیست و پنجم

شب دَحْوُالْأرْض(یعنى روزی که اولین خشکی از زیر خانه خدا پیدا شد) است و از لیالى شریفه است که رحمت خدا در آن نازل می‏شود و قیام به عبادت در آن اجر بسیار دارد و از حَسَن بن على وَشّا روایتست که گفت: من کودک بودم که با پدرم در خدمت امام رضا علیه‏السلام شام خوردیم در شب بیست و پنجم ماه ذی‏القعده پس فرمود که: امشب حضرت ابراهیم علیه‏السلام و حضرت عیسى علیه‏السلام متولّد شدهاند و زمین از زیر کعبه پهن شده است. پس هر که روزش را روزه بدارد چنان است که شصت ماه را روزه داشته باشد و به روایت دیگر است که فرمود در این روز حضرت قائم علیه‏السلام قیام خواهد نمود.

روز بیست و پنجم

روز دحوالأرض است و یکى از آن چهار روز است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است و در روایتى روزهاش مثل روزه هفتاد سال است و در روایت دیگر کفّاره هفتاد سالست و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبات بسر آورد از براى او عبادت صد سال نوشته شود و از براى روزه‏دار این روز هر چه در میان آسمان و زمین است استغفار کند و این روزى است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده و از براى عبادت و اجتماع به ذکر خدا در این روز اجر بسیاریست و از براى این روز به غیر از روزه و عبادت و ذکر خدا و غسل دُو عمل وارد است:

 اوّل: نمازىکه در کتب شیعه قُمیّین روایت شده و آن دو رکعت است در وقت چاشت ( حدود ساعت ده صبح ) در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره شمسِ(سوره 91 قران) بخواند و بعد از سلام نماز بخواند: لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ

پس دعا کند و بخواند: یا مُقیلَ العَثَراتِ اَقِلْنى عَثْرَتى، یا مُجیبَ الدَّعَواتِ اَجِبْ دَعْوَتى، یا سامِعَ الْأَصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتى، وَارْحَمْنى وَتَجاوَزْ عَنْ سَیِّئاتى وَما عِنْدى، یا ذَاالْجَلالِ وَالْأکْرامِ.

و بدانکه میرداماد رحمه الله در رساله اربعة ایّام خود در بیان اعمال روز دَحْوُالارض فرموده که: زیارت حضرت امام رضا علیه السلام در این روز افضل اعمال مستحبّه وآکَدِ آداب مَسْنُونه است و همچنین زیارت آن حضرت در روز اوّل ماه رجب الفرد نیز به غایت مؤکّد و مَحْثُوثٌ عَلَیْهِ است


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


با من بیا 3 (دعا)

شنبه 85 آذر 18 ساعت 7:29 عصر

بعضی خیال میکنند: دعا مثل دواست که فقط هنگام بیماری باید آنرا مصرف نمود و طبعا هر چه کمتر، بهتر، که البته با این حساب باید گفت: خوشا آنانکه هرگز مریض نشده و یکسره از دنیا رفته‌اند. مثل آن آقایی که در حادثه سقوط از طبقه بالا جان داد و وقتی از او در عالم رؤیا پرسیدند: راستی حرفهای این آخوندها که می‌گویند در قبر فشار هست و سؤال و جواب و نکیر و منکر و... اینها درسته؟‏
جواب داده بود: قبلا در دنیا هم گفته بودم همه اینها دروغه، من به مجرد سقوط بدون حساب و کتاب و سوال و جواب و نکیر و منکر یکسره رفتم جهنم.

حالا بعضی تصورشان این هست که دعا برای زمان درماندگی و بیچارگی درست شده و مثل دواست و دوا را در حال سلامتی خوردن، خودش نوعی بیماری است و هرکس دارو مصرف میکند دیگران برای سلامتی ایشان دعا می‌کنند. چون می‌فهمند طرف حتما بیمار است و الا دارو نمی‌خورد و برایش شعر حافظ را میخوانند که:

تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد
وجود نازکت آزرده گزند مباد

خلاصه آیا دعا مانند چوب آتل است که تنها وقت باطل شدن دست و پا باید مصرف شود؟

استاد ما می‌گفت: بله، همینجوره، دردی هست که فقط باید با دعا آن را درمان کرد. مگر نشنیدید که خواجه حافظ هم میگفت:

ما شبی دست برآریم و دعایی بکنیم
غم هجران تو را چاره ز جایی بکنیم
دل بیمار، شد از دست، رفیقان مددی
تا طبیبش به سر آریم و دوایی بکنیم

و هزار البته نه آن دردی که من و تو خیال میکنیم، همچون سرطانی، ایدزی، وبایی، هپاتیتی یا اسکیزوفرنی و روان پریشی و ... بلکه درد آدم شدن، بیماری انسانیت و... همان دردی که اگر کسی ندارد به قول عطار باید قرض بگیرد:

ساقیا خون جگر در جام کن
گر نداری درد از ما وام کن

نشنید که می‌گویند: مرد است و دردش و هرکس چنین دردی نداشته باشد علاجش آتش است.

مرد را دردی اگر باشد خوش است
درد بی دردی علاجش آتش است

چون این درد خیلی قیمت دارد و بر خلاف سایر دردهاست. چرا همه میخواهند مثل حافظ شوند اما نمی شوند؟ چون یک درد قیمتی در دلش بود که میگفت: « درد عشقی کشیده ام که مپرس» و باز هم میگفت:

طبیب عشق مسیحا دم است و مشفق لیک
چو درد در تو نبیند که را دوا بکند

چقدر زیباست آن لحظه‌هایی که استاد در کلاس اسم تک تک دانشجوها را می‌خواند و آنها یک یک دست بلند می کنند و نشان می‌دهند که هستند و هشیار، چون دقیقا کاری است خدایی. مگر در کتاب کریم نخوانده‌اید که می‌فرماید:

ای مؤمنین! وقتی خدا و پیامبرش شما را می خوانند پاسخشان را بدهید. (انفال/24)

و بدا به حال دانشجویی که استاد اسمش را بخواند و او جواب ندهد و بدتر آنکه اسمش را به فراموشی یا به عمد اصلا نخواند. و مگر نه این است که دعا را «خواندن» معنی کرده‌اند و امامِ دعا خوانان حضرت علی علیه‌السلام در مناجات شعبانیه می‌گوید:

و اسمع دعایی اذا دعوتک « هنگامی که می‏خوانمت صدایم را بشنو»

حالا چه زیبا می شود که در همان آیه می‌فرماید: ای مؤمنین جواب خدا و پیغمبر را بدهید اذا دعاکم لما یحییکم یعنی اگر دستتان را بالا ببرید مثل کلاس (فرموده‌اند هنگام دعا خواندن دستهایتان را به سمت آسمان بلند کنید) این نشانه حضور و زنده بودنتان هست. و به عبارت واضحتر تنها کسانی در این عالم زنده اند که وقتی خداوند آنها را می‌خواند آنها هم خدا را بخوانند.

آن کس است اهل بشارت که اشارت داند.

از نوشته‏های ناصر نقویان


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


کجایی امام رضا!

یکشنبه 85 آذر 12 ساعت 12:44 صبح

خدایا سلام!

دفعه قبل در مورد غربت خدا صحبت کردیم. حالا میگویم وقتی خدا آنگونه غریبه دوستان او هم غریبند. امام هم غریب است. امام زمان هم غریب است. امام رضا هم غریب است.

امام رضا فقط در حیات غریب نبود بعد از شهادت هم غریب است. ما که ادعای شیعه‌ بودنش را میکنیم غریبش کردیم.

چرا؟

اصلا میدونید امام رضا چرا به شهادت رسید؟ این همه زائر...! چرا غریبه؟ آیا تا حالا اشک زوار امام رضا را دیدی؟ هر کس یه گوشه مشغوله، هر چقدر مریض خوابوندند؟ تو زمستون و تابستون هستند. اینها چی میخواند؟ خواستشون چیه؟

   

امام رضا مریضم رو شفا بده! امام رضا قرضم رو بده! امام رضا داماد خوب بهم بده! امام رضا عروس خوب بهم بده! ... بده! همش بده بده بده... .

آیا تا به حال گفتیم بگیر؟ به امام رضا چی دادیم؟ تا به حال گفتیم: امام رضا حسدم را بگیر! کینه‌ام را بگیر! اخلاق بدم را بگیر! زشتی‌ام را بگیر! کجاییم؟ دنبال چی هستیم؟ کجا میریم؟ این همه مریض بعد از ناامیدی از طبیب به اینجا آمدند؛ اگر طبیب آنها را جواب نمیکرد می‌آمدند؟ ...! اگر قرض نداشتند می‌آمدند؟

اگرچه کرم مولا آنقدر زیاده که کسی رو دست خالی رد نمیکنه ولی تا ما چی بخوایم!

گر گدا کاهل بود تقصیر صاحبخانه نیست (چیست؟)


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


امروز را فراموش نکن

یکشنبه 85 آذر 5 ساعت 11:18 صبح

سلام! امروز را یادتون نره بخونید.

نماز را میگم .

پایین نوشتم.

ما را هم دعا کنید.


حقیر: یک طلبه

یادداشت موقت


   1   2      >

سفارش تبلیغ
صبا

<>